PL / EN

ALFABET MARKI: D – jak Dom marek

Lektura artykułu zajmie Ci ok. 2 minuty.

Opcja zarządzania portfelem marek, w której firma decyduje się używać więcej niż jednej marki dla oznakowania oferowanego przez siebie asortymentu (ang. house of brands). W praktyce, firmy stosujące tą opcję zarządzają kilkudziesięcioma, a bywa że i setkami marek. To rozwiązanie wiąże się z wysokimi kosztami marketingowymi (wsparcie dla każdej z marek w portfelu) oraz może wywoływać wewnętrzne konflikty w organizacji (rywalizacja między brand managerami), tym bardziej, że niejednokrotnie marki danego właściciela funkcjonują w tej samej kategorii produktowej, zatem grozi im wewnętrzna rywalizacja.

Z drugiej strony, dobrze zarządzany portfel marek stwarza największą swobodę menedżerom, w zakresie kształtowania tożsamości pojedynczych marek. Każda z nich może być ‘inna’, konkurować w innym segmencie cenowym, i być skierowana do innego segmentu nabywców. W ten sposób właściciel zarządza zbiorem niezależnych od siebie marek, które same pracują na swój sukces (czyli też sukces właściciela), ale jeśli ponoszą porażki, to nie przekłada się to na pozostałe marki w portfelu.

WRÓĆ DO WPISÓW