Czym jest landing page? Jak działają strony docelowe?
We współczesnych realiach świata marketingu cyfrowego, gdzie konkurencja o uwagę/ wzrok internautów jest ogromna, kluczowe są te narzędzia, które mogą zwiększyć konwersję i poprawić wyniki biznesowe.
Jednym z nich jest landing page, zwana również ‘stroną docelową’, będącą specjalnie zaprojektowaną stroną internetową, której głównym zadaniem jest skłonienie odwiedzających do szybkiego podjęcia konkretnej akcji czy działania.
W przeciwieństwie do strony głównej witryny, która ma za zadanie dostarczyć ogólnych informacji o firmie i jej ofercie, landing page skupia się na jednym, konkretnym celu.
Po co jest landing page?
Strony docelowe są projektowane głównie dla realizacji następujących zadań:
✔️ Rejestracja konta użytkownika platformy czy serwisu.
✔️ Pozyskanie leadów - zbieranie danych kontaktowych zainteresowanych internautów (= potencjalnych klientów), w zamian za bonus w postaci darmowego e-booka, możliwości udziału w webinarze, konsultacjach czy też inny wartościowy materiał.
✔️ Pobranie aplikacji mobilnej danej marki.
✔️ Zapis na wydarzenie: konferencję, szkolenie czy warsztat.
✔️ Sprzedaż produktu lub usługi - bezpośrednie zachęcanie do zakupu na stronie konkretnego produktu (czy usługi), w reakcji na zaprezentowane na landing page jego zalety, korzyści i unikalne cechy.
✔️ Umówienie wizyty: w salonie, gabinecie, innym punkcie usługowym.
Strona docelowa jest zatem narzędziem służącym konwersji ‘wizyty na stronie’ na konkretne działanie, albo inaczej, przekształceniu ‘odwiedzającego’ w potencjalnego czy faktycznego klienta. Umożliwia to skuteczne targetowanie użytkowników i dostarczanie im spersonalizowanych treści, odpowiadających ich potrzebom i zainteresowaniom.
Czym wyróżnia się landing page?
Strona docelowa jest specyficznym rodzajem strony internetowej, różniącym się od tradycyjnych pod czterema względami.
Po pierwsze, landing page ukierunkowana jest na określony cel (leady, rejestracja, sprzedaż etc.). Tradycyjnie, strony główne zawierają wiele różnych linków i informacji o organizacji i jej ofercie, natomiast strona docelowa skupia się na jednym, jasno określonym celu, zatem każdy jej element - od nagłówka po przyciski - ma za zadanie cel ten wspierać.
Landing page jest projektowana z myślą o maksymalizacji konwersji, co oznacza, że wszystkie elementy strony, takie jak układ, grafika, treść i wezwanie do działania (CTA), są starannie przemyślane i zoptymalizowane pod kątem skuteczności.
Stronę docelową cechuje przy tym prosta nawigacja - zazwyczaj nie posiada ona rozbudowanego menu, ani wielu linków do innych stron. Ma to na celu zminimalizowanie ryzyka, że rozproszony użytkownik opuści stronę bez podjęcia oczekiwanej akcji.
Landing page powinna być regularnie testowana i optymalizowana, aby poprawić jej skuteczność. Testy A/B, analiza danych i feedback od użytkowników pozwalają na identyfikację słabych punktów i wprowadzenie ulepszeń.
10 złotych zasad tworzenia skutecznej landing page
Tworzenie skutecznej strony docelowej wymaga starannego planowania, projektowania, a na końcu optymalizacji. Poniżej przedstawiono 10 złotych zasad ich tworzenia:
1. Zdefiniuj cel – przed przystąpieniem do projektowania strony docelowej trzeba jasno określić, jaki cel chce się osiągnąć: pozyskać leady, sprzedać produkt, czy zapisać użytkowników na webinar?
2. Poznaj swoją grupę docelową – projektanci muszą dobrze zrozumieć, kim są potencjalni klienci, jakie mają potrzeby, problemy i oczekiwania. Do ich specyfiki dostosowana musi być treść i oferta.
3. Stwórz chwytliwy nagłówek – jest on pierwszym elementem, którą widzi odwiedzający stronę, dlatego musi być atrakcyjny, intrygujący i jasno komunikować oferowane korzyści.
4. Zaprezentuj korzyści, a nie same atrybuty – zgodnie z maksymą ‘attributes tell but benefits sell’ należy skupić się na tym, jak produkt/usługa rozwiązują problemy klienta i poprawiają jego życie.
5. Użyj mocnych argumentów - recenzji, referencji zadowolonych klientów, opinii klientów z forów, statystyk i wyników badań - żeby wzmocnić wiarygodność przedstawianej oferty.
6. Dodaj atrakcyjne wizualizacje. Powinny być spójne z tożsamością marki i dopasowane do estetyki grupy docelowej (wysokiej jakości zdjęcia, grafiki i wideo), żeby zaprezentować produkt/usługę w atrakcyjny sposób.
7. Stwórz jasne i przekonujące wezwanie do działania (CTA) – użyć należy wyrazistych, czytelnych przycisków CTA, które zachęcą do podjęcia pożądanej akcji ("Pobierz darmowy e-book", "Kup teraz", "Zapisz się na webinar", etc).
8. Zadbaj o responsywność – trzeba się upewnić, że landing page jest responsywna i dobrze wyświetla się na różnych urządzeniach (komputery, tablety i smartfony).
9. Uprość formularz kontaktowy - jeśli celem jest pozyskanie leadów, formularz kontaktowy powinien być krótki i prosty (tylko najważniejsze informacje, jak imię, adres e-mail i numer telefonu).
10. Testuj i optymalizuj - regularnie testować należy różne wersje i elementy (nagłówki, grafiki, treść, CTA i formularze) landing page, aby sprawdzić, co działa najlepiej. Na podstawie wyników wprowadza się później ulepszenia poprawiające konwersję.
Tworzenie skutecznej strony docelowej przypomina przygotowanie do pierwszej randki. Musisz zrobić dobre pierwsze wrażenie, zaintrygować, a jednocześnie nie możesz być zbyt nachalny. Niech zatem Twoja landing page będzie prawdziwym mistrzem uwodzenia w świecie marketingu.
mail: kontakt@soulandmind.pl
tel.: +48 61 823 67 60