PL / EN

Najnowsze wytyczne wyszukiwarki Google. Co ma największy wpływ na pozycjonowanie strony?

24 kwietnia, w Warszawie, byliśmy na Search Central Live Poland 2024 – konferencji Google dla właścicieli stron internetowych, platform wydawniczych, copywriterów, web developerów i specjalistów SEO.

Agenda wyglądała bardzo obiecująco i omawiane były następujące tematy (całe wydarzenie prowadzone było w języku angielskim):

  • How Search works
  • What's new in Search
  • Search and AI
  • Analyzing traffic drops
  • Mythbusting
  • SEO for videos & images
  • Fact check structured data
  • Search trends & seasonal narratives
  • Best practices for e-commerce
  • Preparing for the end of third-party cookies

 

W tym artykule podsumowujemy panel dotyczący nowości w wyszukiwarce Google oraz wykład o podejściu Google do AI. Chcielibyśmy podkreślić, że wiedza była aktualna z dniem 24.04.2024 i obaj prowadzący (John Mueller, Martin Splitt) kilka razy wspomnieli, że w ciągu kilku dni mogą zostać wprowadzone zmiany, które dezaktualizują obecny stan wiedzy. Nie dotyczy to na pewno podstaw takich jak ogólnego działania wyszukiwarki Google.

 

Chcesz się upewnić czy Twoja strona jest zgodna z najnowszymi standardami Google?

Napisz do nas

 

Search and AI - Czy Google banuje teksty AI?

Od miesięcy panuje gorąca debata na temat tworzenia treści przy pomocy AI. Dyskusje zostały podsycone niedawno zakończonym Core Update – fundamentalną aktualizacją wyszukiwarki mającą na celowniku m.in. masowo tworzone treści przy pomocy sztucznej inteligencji.

Kluczowym słowem jest tutaj słowo “masowo”. 

“policy against using automation to generate low-quality or unoriginal content at scale with the goal of manipulating search rankings.”

Główną misją wyszukiwarki Google jest organizacja wszystkich informacji na świecie i upewnienie się, że są one ogólnodostępne i przydatne.

Prowadzący panel wspomniał, że sam korzysta z AI przy kreowaniu postów na swoim blogu. Jak? Prosi sztuczną inteligencję o wygenerowanie treści na zadany temat i dzięki temu łatwiej mu zaplanować strukturę treści i informacji.

Sztuczna inteligencja odtwarza to, co zostało wcześniej napisane lub halucynuje. Nie opisze naszego unikatowego doświadczenia, nie wygeneruje opiniotwórczej notatki ani nie będzie potrafiła domyślić się co poruszy tłumy.

 

Halucynacje

Narzędzia AI są niedoskonałe. Znanym zjawiskiem, które obserwujemy przy korzystaniu z generatorów treści są halucynacje. Jest to zjawisko przypadkowego wymyślania informacji przez AI na potrzeby konkretnego zapytania. 

Przykład? Chat GPT często wymyśla daty jeśli nie może znaleźć źródła odpowiadającego na nasze zapytanie. Generując treści przy pomocy AI musimy mieć świadomość, że halucynacje są powszechne i mogą m.in. zaszkodzić naszej reputacji.

Podsumowanie panelu dot. AI

AI może stworzyć treść, która będzie się dobrze pozycjonować. Jednak pierwszeństwo w tzw. topkach będą miały treści, które pokazują nasz unikatowy pogląd/doświadczenie z danym produktem lub usługą. 

Jeśli strony obecnie dobrze się pozycjonują z treściami wygenerowanymi wyłącznie przez AI, najprawdopodobniej w przyszłości ustąpią pola tekstom, które są unikatowe i przedstawiają nasz wyjątkowy punkt widzenia.

Należy też pamiętać, że światowe trendy ulegają zmianom a odtwórcze AI nie jest w stanie przewidzieć przyszłości, opisać odczuć ani wygenerować rzetelnej opinii bez interakcji z produktem.

 

Nowości w Google Search (What's new in Search)

Aktualizacje algorytmów Google

W 2021 roku Google przeprowadziło 800,000 testów Google Search. 4300+ z nich przebiegło pozytywnie i zostało wdrożonych. Oznacza to, że w 2021 roku zostało wdrożonych ponad 4300 zmian algorytmów wyszukiwarkowych.

Prowadzący wspomnieli o tym, że najlepiej oceniane są strony, które jako pierwsze dostosowują się do zmian, spełniając standardy jakości. Kiedy ogół “dobija” to tego standardu – traci na wadze jego wpływ na pozycjonowanie strony.

Dla przykładu podano FAQ (zbiór często zadawanych pytań dotyczących produktów lub usług i odpowiedzi na nie), którego wagę podkreślono w drugiej połowie 2018 roku. Obecnie, większość stron posiada sekcję FAQ z poprawnie zaklasyfikowaną informacją w uporządkowanych danych. Kiedy stało się ono ogólnie przyjętym standardem, Google nie “punktuje” tak wysoko stron posiadających zakładkę Frequently Asked Questions.

Zbiorczy eksport danych w Google Search Console

Jest to wg. prowadzących jeden z najbardziej niedocenianych przez webmasterów raport.

Eksport i przechowywanie danych z Google Search Console w BigQuery umożliwia tworzenie bardziej szczegółowych i rozbudowanych raportów, co pomaga właścicielom stron internetowych lepiej zrozumieć zachowania użytkowników oraz efektywność strony w wyszukiwarce.

Rozwiązanie pozwala też na przechowywanie danych tak długo, jak to potrzebne, bez ograniczeń narzucanych przez narzędzia takie jak Search Console. Obecnie Search Console pozwala na przeglądanie danych z ostatnich 16 miesięcy. Później są one niedostępne dla użytkownika.

Leftover tokens detected - wykrywanie dawnych użytkowników w Google Search Console

W 2023 roku Google Search Console wprowadziło nowe funkcjonalności zarządzania tokenami dostępu do narzędzia. W przypadku np. zmiany agencji SEO, która posiadała na czas trwania kontraktu uprawnienia administratora strony, uprawnienia dostępowe mogą pozostawać aktywne, co stanowi potencjalne zagrożenie dla strony internetowej i biznesu.

Nowa funkcja umożliwia wykrywanie i usuwanie tokenów z przeszłości, które należały do dawnych użytkowników i już nie są im potrzebne.

Pozostałe zmiany wspomniane na konferencji

Page Experience & Core Web Vitals

  • Interaction to Next Paint (INP) zastąpiło FID w Core Web Vitals.
    Więcej informacji można znaleźć [tutaj].
  • Core Web Vitals jest używane w systemie Page Experience.
  • Search Console posiada informacje o tych metrykach. GSC pokazuje dane testowane na rzeczywistych użytkownikach; dane te mogą się różnić od “laboratoryjnych” testów.
  • Obaj prowadzący podkreślali, że nie właściciele i zarządzający stronami internetowymi nie powinni się skupiać na uzyskiwaniu bliskich idealnym wyników w CWV. Należy patrzeć na nie z punktu “big picture” i reagować przede wszystkim w momencie spadków widoczności.

Więcej nowości w Google:

  • Zmiana w indeksacji i pozycjonowaniu wideo
    Obecnie, aby strona www wyświetlała się w zakładce “wideo” w wyszukiwarce Google, należy z niej zrobić video landing page - stronę, która po kliknięciu włącza video playera zamiast odpalać URL z wstawionym wideo, treścią i innymi elementami.

  • Cached pages odchodzą “do lamusa”


    Google zmienia sposób przechowywania i wyświetlania stron w pamięci podręcznej (cached pages). W przeszłości, w pamięci cache znajdowały się wcześniejsze wersje stron internetowych zaindeksowanych przez Google, co przyspieszało ich przeglądanie i pozwalało użytkownikom zobaczyć wersję obecną w indeksie wraz z datą indeksacji.

    Funkcjonalność miała swoje zastosowanie przede wszystkim w momencie, kiedy użytkownik nie mógł uzyskać dostępu do samej strony (np. z powodów technicznych). Mógł zamiast tego zobaczyć wersję tej strony z pamięci podręcznej Google. Z funkcjonalności korzystali też specjaliści SEO żeby sprawdzić kiedy i jak została zaindeksowana dana strona.

    W lutym 2024 Google usunęło tę funkcjonalność, kładąc nacisk na aktualne wersje stron. Oznacza to, że cached pages są już niedostępne dla użytkowników. Nadal jednak działa operator “cache:” i wpisując dany adres manualnie wciąż mamy dostęp do tej funkcjonalności. Przykład: cache:https://soulandmind.pl/
  • Aktualizacje w tutorialach: SEO Starter Guide i How Search Works
  • Wiele zmian w funkcjach wyszukiwania (m.in. karuzele)
  • Różne warianty tych samych produktów jak np. różne kolory tego samego modelu t-shirtu są obecnie supportowane przez uporządkowane dane (Structured data).

 

Podsumowanie

Wiele osób było trochę rozczarowanych konferencją. Po pierwszym panelu zastanawialiśmy  się czy jest to event zorganizowany głównie dla osób, które nie mają jeszcze głębszej wiedzy nt. wyszukiwarki Google.

Po chwili zdaliśmy sobie jednak sprawę, że między wierszami zostało ukrytych kilka dobrych “smaczków” a całość miała na celu przede wszystkim propagowanie dobrych praktyk, które mają finalnie pomóc nam uzyskiwać lepsze rezultaty w Google.

 

Potrzebujesz pomocy w pozycjonowaniu swojej strony www?

Skontaktuj się z nami

WRÓĆ DO WPISÓW